امروز جمعه 31 فروردین 1403 http://gardeshgari.cloob24.com
0

شیرینی های سنتی استان اردبیل

باقلوای زعفرانی، حلوای زعفرانی، یارتما، پیشی، باقلوای بادام، قطاب، چنگونی، سه‌گوش، شیرینی کشمشی، راحت‌الحلقوم، حلوای سیاه، قطاب عسلی، نان شری فطیری، قچکورگی، نان فطیر و نان چای چروکیستان از شیرینی‌های سنتی استان اردبیل به حساب می‌آیند. در ادامه به معرفی تعدادی از این شیرینی‌ها می‌پردازیم.

حلوای سیاه (قره حلوا)

 یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های سنتی استان اردبیل حلوای سیاه است که بسیار معروف است و تاریخچه‌ای حدود یک قرن دارد. مردم این شهر حلوا سیاه را هنگام سرما با چای نوش جان می‌کنند.

حلوا سیاه

در تهیه‌ی حلوا سیاه از شیره‌ی عسل، جوانه‌ی گندم، گردو، کره‌ی حیوانی، آرد سبوس‌دار، پودر پسته و نارگیل استفاده می‌شود. به گفته کارشناسان خوردن حلوا سیاه برای درد کمر و نیز افزایش وزن بسیار تاثیرگذار است. افرادی که به اردبیل سفر می‌کنند از این شیرینی برای دوستان و اقوامشان سوغات می‌برند.

حلوای زنجبیل اردبیل

 حلوا زنجبیل اردبیل یکی از شیرینی‌های لذیذ استان اردبیل است که مقوی است و از ارزش غذایی خوبی برخوردار است. این شیرینی لذیذ در برخی از مناطق دیگر کشور ایران چون استان گلستان و آذربایجان هم طبخ و توزیع می‌شود و مردم از خوردن آن لذت می‌برند.

حلو زنجبیل

از ترکیب شکر،آرد گندم، کره، پودر زنجبیل، پودر شکر، روغن جامد و بعضی اوقات پودر قند حلوای زنجبیل استان اردبیل درست می‌شود.

قچکورگی

 با فرارسیدن سال نو زنان هنرمندان اردبیلی با ذوق و سلیقه‌ی خود شیرینی‌های خوشمزه‌ای را طبخ می‌کنند. قچکورگی یکی از این خوراکی‌ها است که عطر و طعم بی‌نظیری دارد.

شیرینی سنتی

مردم استان اردبیل این شیرینی را بر سر سفره‌ی هفت سینشان می‌گذارند که رنگ و جلوه‌ی بی‌نظیری به سفره می‌بخشند. گردشگران هنگامی که این شیرینی را میل می‌کنند، ناخوداگاه شیفته‌ی طعم فوق‌العاده‌اش می‌شوند.

نان برنجی خلخال (قند چوریی)

 نان برنجی خلخال ازدیگر شیرین‌های سنتی استان اردبیل به حساب می‌آید که به شیوه‌ی مخصوصی پخت می‌شود. نان برنجی شهر خلخال در سراسر دنیا شناخته شده است و اهالی این شهر این شیرینی را به قندچوربی می‌شناسند.

نان برنجی خلخال

قنادان ماهر شهر خلخال به‌ دلیل استفاده از پودر قند در ترکیب مواد اولیه‌ی نان برنجی، نام این شیرینی را قند چوربی گذاشته‌اند.

حلوای سفید (آغ حلوا)

 از دیگر شیرینی‌های سنتی استاد اردبیل می‌توان به حلوا سفید یا آغ حلوا اشاره کرد که طعم و عطر فوق‌العاده‌‌ای دارد. این شیرینی لذیذ به چند روش طبخ می‌شود و در آن از موادی چون شیره‌ی بال (شیره‌ی حلوا))، زنجبیل، آرد برنج و وانیل استفاده می‌شود. جالب است بدانید که مردم اردبیل حلوا سیاه را به دختران تازه عروس هدیه می‌دهند

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه